Arkib untuk Malays

Gossip: Hairie Othman Selamat Bernikah Lagi!

Posted in Gossip-licious with tags , , , , , on 21/11/2012 by Cik Mata Hati

Tahniah kepada hero Leftenan Adnan a.k.a ex Umie Aida, Hairie Othman dan pasangannya kerana telah selamat melangsungkan perkahwinan dorang pada Jumaat lepas..

Hairie Othman and Dahlia Diyana

. Teruskan membaca

McD Malaysia Kaya Raya tapi McD Luar Negara,McD Jepun Rugi!

Posted in Ah! Info-li-cious, News + Issues with tags , , on 20/11/2012 by Cik Mata Hati

Semalam, ramai yang beratur untuk dapatkan burger percuma dari McDonald. Seperti dalam gambar ni:

Teruskan membaca

Kisah Nabi Ibrahim : Burung atau Cicak?

Posted in Rohani-cious with tags , , , , , on 20/11/2012 by Cik Mata Hati

Berlaku kisah di zaman Nabi Ibrahim semasa Baginda dibakar oleh kaumnya, seekor burung kecil terbang berulang alik mengisi air dalam paruhnya lalu menyiram ke atas api yang membakar. Itulah yang dilakukannya berulang kali.

Tingkah lakunya diperhatikan makhluk Allah yang lain yang kehairanan melihat perlakuan burung kecil, lalu bertanya kepada burung kecil itu: “Wahai pipit, apa yang engkau mahu lakukan?” tanya makhluk Allah yang lain.

“Aku mahu membantu Nabi Ibrahim. Aku mahu padamkan api yang membakar Nabi Ibrahim,” jawab burung pipit.

Teruskan membaca

Copy Paste Blog Org Je : “Anak Ekspress”

Posted in Heh! Copy Paste Blog Orang, L.O.L.O.L.O.V.E.L.OV.E with tags , , , , , , , , on 19/11/2012 by Cik Mata Hati

Baru perasan antara category aku yang paling famous dalam blog ni selain Info-licious iaitu L.O.V.E lama tak diisi. Biasalah dah kawin ni banyak ekspresikan sayang tu jadi takde banyak sangat yang terpendam di hati.

Ilham tulisan sendiri belum sampai, kang curah rasa hati kat sini banyak plak yang termuntah huhu! So copy paste je la. Entri Copy Paste hari ni datangnya dari blog Ariffshah “Anak Ekspress”. Enjoy reading!

“Belajar lima tahun, terpaksa menempuh ribut salji dalam suhu -20 darjah Celsius.Lepas graduate gelabah cari kerja. Jadi yes man kepada orang atas setahun dua sambil kumpul duit gaji. Minimum nak RM20 ribu untuk kahwin sekarang.

Teruskan membaca

Cemuhan Pada Mawi Ekin!

Posted in Funnyricious, Inspira-tious with tags , on 23/12/2008 by Cik Mata Hati

Ramai orang dah tahu yang Mawi dan Ekin selamat berkahwin pada 20 Disember 2008 yang lepas.

12212008_mawisandinga

Yang buat saya tertarik untuk menulis pasal mereka selepas membaca rintihan Ekin yang takut dikenakan sihir pada majlis pernikahan, risau dengan laporan berita tentang majlis mereka dan pengalaman perit Ekin dicemuh ramai orang sepanjang bercinta dengan Mawi, yang kononnya hebat sangatlah sampai dua perempuan nak rebutkan dia! Peminat bukannya menasihati Mawi dan Ekin menjadi lebih baik, tetapi terus tak berkenan dengan calon yang dipilih oleh Mawi ini tanpa ambil masa mengenalinya. Saya sendiri baru terima sebuah emel yang mempertikaikan sama ada Ekin bersikap seperti adiknya Ain yang kononnya sosial. Tapi saya sangsi di dalam kandungan gambar itu adalah Ain.

002

Bukan semasa bercinta je Mawi dan Ekin ni dicemuh dan dikutuk tapi selepas dah kahwin pun orang tak habis-habis bercakap! Timbul pula isu lepas itu yang majlis perkahwinan Mawi dan Ekin tak semeriah Siti dan Datuk Khalid, duda hot beranak tiga. Pasal hak esklusif yang diberikan pada Astro pun menjadi isu untuk menarik perhatian orang ramai terhadap pasangan secocok ini. Dan, selepas itu saya lihat lebih ramai orang yang condemn Mawi dan Ekin di atas maklumat yang diperoleh dari satu sumber semata-mata kerana malas gilerrrr untuk membelek akhbar-akhbar lain. Lupa diri, perasan majlis diraja, Ekin hodoh macam witch dan banyaklah yang mengarut!

003

Soal seluar jeans dan t-shirt yang dipakainya pun menjadi isu yang sangat besar!

Padahal, banyak je akak-akak dan makcik-makcik kat luar sana berpakaian sedemikian rupa. Tapi, bila Ekin buat je, kita hentam tak kira dari setiap penjuru.

Biar Ekin lemah longlai tak bernafas dengan tumbukan keji lalu tinggalkan Mawi. Untuk apa kamu buat macam itu? Untuk duduk sebelah Mawi, lepas itu suap menyuap dan bayangkan dapat itu, ini di hujung telunjuk je seperti yang selalu  kamu impi-impikan? Hurm..kalaulah impian semudah angan-angan, kita semua tak payah sibuk-sibuk bekerjalah!

11122008_mrizal15a

1222008_wikinhabib19a

Apa lagi?. Ekin ini bukannya satu masalah dunia untuk kita letakkan dia seperti di bawah lensa miskroskop. Dia buat tu salah, buat ni salah, jadi tak keruan hidup dia sampai benda bukan-bukan pun terlalu difikirkan.

12212008_ekinnangisa

Padahal, dia bercinta lalu berkahwin dengan seorang warga Malaysia (bukan lari ke Lombok), islam (bukan murtad seperti Lina Joy), tak ada rekod jenayah (tak pernah rompak bank hatta mencuri selipar kat surau), berkemampuan (cukup umur dan stabil), bujang, waras, direstui keluarga dan sebagainya. Jadi, salah ke kalau Mawi yang kebetulan ada rekod baik, imej bersih, ada pengetahuan agama dan diberikan lebih rezeki berbanding orang lain menyintai Ekin? Lainlah kalau si Ekin tu rampas suami orang lepas itu tak bagi anak-anak jumpa bapaknya, bolehlah kita nak bencikan dia sangat. Saya bukan pro Mawi Ekin, tapi pelik dengan sikap sesetengah rakyat Malaysia.

Apsal korang ini? Satu benda kecik pun boleh jadi isu ke? Tahulah Mawi tu kesayangan ramai. Tapi, kalau dah terlebih fanatik sampai seolah-olah nak letak Mawi bawah ketiak, itu tak boleh jadilah! Ini bukan cerita P. Ramlee, nak bergosip tentang cucuk tang situ, cucuk tang sini di tepi telaga. Cukup-cukuplah nak berfikiran kolot sebegitu! Bangsa kita ini diwar-warkan pada seluruh dunia yang kononnya penyayang, berbudi bahasa, humble, tapi lepas itu kita tunjuk perangai tak elok dengan mencemuh dan menghina orang lain sesuka hati. Apa yang kamu rasa kalau orang mengata dan mengutuk anak, emak, ibu, adik, kakak, isteri, suami kamu 24 jam sehari, 7 hari seminggu tanpa henti. Terpapar kat suratkhabar, televisyen dan bercakap dari satu mulut ke mulut yang lain. Tak suka? Rimas? Sedih? Malu, kan?

12202008_mawinikaha1Orang akan pandang rakyat Malaysia ini sebagai bangsa yang lemas, malas nak majukan diri sendiri lantas habiskan masa untuk  melihat bangsanya sendiri jatuh. Suka menjatuhkan sesama bangsa, malas untuk berfikir, janji Melayu, dan masa lapang mereka hanyalah melepak kat kedai kopi sambil mengata orang lain.

Setiap bangsa ada identitinya sendiri, seperti Jepun yang rajin dan menepati masa, jadi jangan terbitkan identiti orang Melayu dengan sikap-sikap yang jelik di mata dunia. Marilah kita berubah kerana perangai yang ada sekarang bukannya elok sangat pun. Kita sibuk jaga tepi kain orang tapi tak sedar kain sendiri dah terkoyak rabak sampai nampak semua kudis-kudis dan panau itu. Bukan tak mahu ambil berat pasal orang lain, tapi seeloknya kita ubah ia kepada bersama-sama menjaga tepi kain. Jadi, sama-sama menjadi lebih bagus kan? Tindakan terhadap Mawi dan Ekin adalah contoh mudah untuk menunjukkan sikap bangsa kita sekarang. Like it or not, that is what we are!

P/s: Kadang-kadang kita layan binatang lebih baik daripada orang! Mawi dan Ekin insan biasa yang tak boleh lari dari kesilapan. Let us move on!

AbdullahAmran Official Page

When Left-Brained Starts Writing