Tazkirah Pagi Ini : Salam Maal Hijrah 1434 H

Bila-bila rasa tak senang buat kerja rasa nak berhenti nak cari kerja lain ingat dekat orang lain luar sana tu yang takde kerja, menganggur, pergi interview 10 kali tak dapat-dapat..

Bila-bila rasa nak mengumpat orang, cerminlah diri dulu banyak tak lagi kelemahan untuk dibetulkan, perfect sangat ke kita ni untuk judge orang lain, kalau dah tak de kelemahan baru boleh cakap pasal orang lain..tapi tentu ada.

Bila-bila rasa nak makan duit orang, pikirlah kalau orang lain makan harta kita, harta anak kita, harta bapak kita. Mampu ke kita terima dengan rasa bahagia. Kalau tak boleh, baik masak nasi dan makan dengan telur dari makan harta orang lain..

Bila-bila rasa diri miskin, tak ada duit nak makan, nak berjoli macam orang hidup ni hanya di dunia, pikir-pikir orang kat Somalia yang hari-hari minum air lopak dan roti makanan paling mewah.

Bila-bila rasa nak sepak orang sebab rasa dunia ni tak adil, cuba ingat dekat luar sana tu banyak lagi orang yang marah-marah sebab difitnah, dituduh perkara yang mereka tak buat, dianiaya padahal tak bersalah.

Bila-bila rasa nak tuduh orang jahat, banyak buat maksiat, tengok diri kita dulu baik sangat ke nak tuduh orang bukan-bukan. Cukup ke bukti tu. Nak jatuhkan hukuman pada seseorang ibarat sebelah kaki masuk syurga dan sebelah kaki lagi masuk neraka..

Bila-bila rasa macam akhirat nak dekat, cepat-cepatlah amik air semayang dan tunaikan solat. Cukup-cukuplah asik cucuk bintang kat disko dan minum air setan..

Bila-bila rasa waktu dah singkat, banyakkanlah amalan dalam dunia ni untuk dibawa ke dunia satu lagi. Topup dunia banyak dah beli tapi topup di ‘sana’ cukup ke nanti. Tak ade R & R untuk singgah beli bekalan.

Bila-bila rasa banyak berdosa, cubalah belajar untuk insaf dan tak ulangi perbuatan lagi. Asik buat benda sama, kumpul dosa banyak-banyak sampai penat malaikat kiri nak tulis, tak bagi rehat langsung, cukup-cukuplah sudah..

Kerana apabila kau dah terlajak, sukar untuk berundur.

Walau perit mana kau bertahan, semuanya hanya kosong..kosong..

Yang tiba hanyalah hari penghukuman dan balasan…

Masa itu dah terlambat untuk kau berundur!

Jadi..marilah berhijrah ke arah kebaikan!

Salam maal hijrah semua! Semoga tahun ini bermula dengan kegemilangan dan berakhir dengan kecemerlangan oleh kita semua!

Your comment will reflect your IQ, so it better be wise. Anything that contain harsh word will automatically be sent to spam. TQ Wordpress. U make my day! Hehe! -Sabar itu Separuh Dari Iman-

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s