Hidup Orang Bujang

Sejak kebelakangan ini saya dapati banyak isi masa lapang dengan perkara yang menggembirakan.

Daripada pengenalan kepada Big Bang yang super cool kepada outing yang berpatutan serta movie-movie yang bermanfaat, saya rasa saya menjadi manusia yang sangat sibuk sekarang. Bukan sibuk melayan orang, tapi sibuk melayani diri sendiri.

Bahkan ada masanya sehari suntuk saya dok melayan hobi sendiri seorang diri tanpa melayan sesiapa. Kalau bukan orang yang contact, jangan haraplah saya nak respons kot. Saya rasa macam sedang bercinta dengan diri sendiri so seperti pencinta-pencinta yang akan mendahulukan pasangan mereka, saya mendahulukan diri sendiri berbanding orang lain.

390514284_7b2e125467Namun, terus-terang saya cakap walaupun saya bersendirian itu tidak bermakna saya ada masa untuk melayan semua orang. Seperti yang saya terangkan di atas, banyak masa saya habiskan untuk memuaskan diri sendiri (study pun termasuk sekali).

Lepas itu masa yang tertinggal untuk orang-orang yang special seperti mak ayah (elaun + love) kakak-kakak n adik (pinjam baju + belanja makan), kawan-kawan baik (tempat mengadu masalah + bersuka ria) dan lain-lain yang releven untuk mendapat masa saya seperti pensyarah ke, future boyfriend ke. Ini menyebabkan saya tiada masa untuk melayan orang-orang yang tak berguna.

U know what I mean? Sorry darlings, perhatian saya sangat limited.

Saya tak ada masa nak melayan sikap-sikap manusia yang annoying dan terdesakkan perhatian saya dengan perangai childish mereka itu. Saya tak ada masa nak marah or even perasan kewujudan mereka pun. Pandanglah, tenunglah, provokelah sampai terkeluar biji mata pun saya tak amik pot.

Saya tak ada masa nak fikir coz perhatian saya mudah hilang dan terarah “Ohh arini aku nak pakai baju hot ne 1 gi kuar ni”. Pastu datang rindu plak nak nyanyi lagu “Ciega, Sordo Muda” – Shakira’ sambil bergelek dalam bilik. Sorry sangat kalau saya berhati kayu dan tidak responsif.

3751b09b626000bac9eaf4b41_1previewSaya tak ada masa nak melayan lelaki-lelaki jerks yang mencuba nasib mereka yang malang tu. Masa saya hanya untuk teman-teman yang baik dan berkualiti yang mampu membuat saya tersenyum.

 

Saya tak ada masa nak entertain perkara-perkara yang serabut n distracting.

U know why? Sebab diri saya sendiri belum cukup terlayan, Saya kena memanjakan diri sendiri dan orang-orang tersayang dengan dua tangan yang kecik ini, jadi tak cukup tangan untuk menampung perkara-perkara yang tak releven. (Mungkin….)

Kalau nanti ada yang sudi pinjamkan tangan mereka untuk saya dan tangan saya mulai rileks, bolehlah saya fikirkan tentang perkara-perkara remeh itu. Paham atau blur lagi? Yang saya tekankan kat sini, orang bujang pun banyak tanggungjawab sama ada sosial atau kerja macam orang berpunya.

2575890371_ebbdbfe38eOrang kata orang bujang ni takde fokus! Mane ada! Orang bujang ni rasanya lebih banyak fokus kot sebab senang orang nak tarik dia untuk buat apa-apa projek or keja sebab sangka dia tak ada komitmen. Misalnya, boss nak hantar Mamat gi outstation sebulan.

Mamat boleh bagi alasan tak leh gi sebab bini dia nak terberanak. So boss pun tukar Mamat dengan Ali yang bujang trang tang tang gi outstation. Boss tak pikir yang Ali ni ada bisnes ke nak handle kat sini, mak ayah nak tengok, nak amik adik dari sekolah. Orang bujang banyak fokus dan habis masa kat kawan-kawan dan hobi.

Kalau orang berpunya, mungkin fokus pada awek atau balak. Dating seminggu sekali dengan awek pastu kumpul duit balik untuk dating minggu depan. Buat yang solo, memang banyak masa nak lepak ngan kawan-kawan. Si A ajak main futsal malam Isnin, B ajak tengok konsert malam selasa, C ajak tengok wayang ari rabu sampailah jadual satu minggu tu penuh.

Orang bujang kalau ada gaji dia tak ada choice mesti kena tolong mak ayah, adik-beradik yang mintak bantuan, bawak awek yang berbeza-beza gi dating (coz dia belum ade couple lagi kan), kawan-kawan nak pau pun tak ada rasa kesian coz pikir dia tak ada tanggungan.

Makcik pakcik plak dok sibuk ajak masuk e-dagang lah, tupperware lah, buat bisnes, coz senang sikit nak bergerak n tak payah nak mintak izin sesapa. Tak payah risau anak, bini dah makan belum kat rumah. Mungkin tu sebab gaji RM2000 yang orang bujang hidup sorang ni dapat mesti sekejap je lesap. Kalau bagi gaji RM2000 (tak campur duit pasangan) pada orang yang dah kahwin anak 3, boleh cukup plak.

 
2277823188_ac1dc6aef5

Senang cakap bujang solo double or triple ke semua ade pros n cons. Mana boleh cakap yang tu lebih, yang ini kurang.

Tak dinafikan hidup berdua lebih baik, tapi tak semestinya hidup sorang-sorang tak baik coz yang sorang ni boleh bidup bertiga,berempat, beramai-ramai, dan sebagainya. The more, the merrier, tak gitu? Apa-apa pun carilah kebahagian dengan apa cara sekalipun tanpa menjadikan status anda sebagai batasan untuk berbahagia. (Ahh serius insomnia, pukul 5 pagi baru tido)

8 Respons to “Hidup Orang Bujang”

  1. Orang Bercinta = Awak boleh jadi kekasih simpanan saya?
    Solo = Boleh awak teman saya keluar makan?

  2. Yeah sis, I can’t help but agreeing with you on that! Memang sesungguhnya kita ade lebih banyak masa melayan diri sendiri bila kita single coz separuh dari masa kita disibukkan dengan melayan pasangan bila kita with somebody.

    By the way, kalau la hidup berdua tu as great macam sesetengah orang cakap.. takkan la ramai yang mengaku solo padahal anak kat rumah dah sekandang! Hahah!

    Tapi ape-ape hal, everybody need somebody sometimes..

  3. Cik Mata Hati Says:

    Kalau cm tu si solo boleh arr kluar ngan ramai org..
    tp jwpn x bgtu tepat la

  4. Cik Mata Hati Says:

    Ya..
    tapi solo pun boleh berdua ape..
    heheheeh

  5. “solo pun boleh berdua”? dgn sape? heheh!

  6. Cik Mata Hati Says:

    Brdua dgn kawan baik, scandal, sisters..
    huhu

    xkn brdua dgn u kot?

  7. kalau masing2 sudi, ape salahnya berdua dgn I? heheh!

  8. Cik Mata Hati Says:

    haha..we c bout that ;]

Your comment will reflect your IQ, so it better be wise. Anything that contain harsh word will automatically be sent to spam. TQ Wordpress. U make my day! Hehe! -Sabar itu Separuh Dari Iman-

