Rokok : Teman Kala Kebodohan Menyerang

Waktu-waktu saya tertekan saya nyalakan sebatang rokok, dan bila tekanan tu semakin mencucuk-cucuk urat serebelum saya bakar lagi sebatang. Alangkah sedapnya saya rasa apabila asap rokok membakar paru-paru saya dan saya biarkan ia meresap ke urat-urat dan menjadi darah daging saya. Nanti anak yang bakal saya lahirkan pun dah menjadi ‘pewaris-pewaris’ plumbum dan tar yang ada dalam darah saya.

36e378b47cc99f3c

Rokok adalah teman yang saya cintai di kala saya diserang kebodohan mengenangkan kekasih saya yang merajuk dan tak mahu melayan panggilan telefon untuk saya meminta maaf. Rokok adalah teman ketika saya buntu memikirkan harga minyak yang naik 78 sen akhir-akhir ini. Ahh!! saya buntu nak cari duit lebih tapi di saat saya buntu dan kemiskinan saya bakar sebatang rokok lagi. Bodoh ke saya?? Tidak lah!! Saya sanggup mengisi minyak setakat 2 ringgit 50 sen hasil kutipan duit-duit syiling dalam kereta asalkan saya dapat membeli sekotak rokok Gudang Garam lagi. Saya bukan buta huruf dan boleh membaca dengan jelas bahawa ‘rokok itu membahayakan kesihatan’ tertera pada kotak rokok dengan jelasnya.

p7t1_long_effect

Walaupun saya tahu dengan jelas bahaya rokok yang bakal mengundang seperti kanser tekak, mati pucuk, sakit jantung dan sebagainya yang sudah muak untuk saya nyatakan lagi.

Ahh..bingit telinga saya mendengar ibu saya berleter lagi!!

Saya lebih rela putus cinta dari bercerai dengan rokok!

Perpisahan antara saya dengan rokok sangat memeritkan sehingga saya boleh menggeletar kedua-dua kepala lutut sebab merinduinya.

Saya tiada selera makan selagi saya tak dapat rokok sebatang lagi.

Pernah saya cuba berhenti tapi tekak terasa loya dan saya muntah-muntah.

Ternyata rokok adalah pengubat untuk saya sihat dan peneman tiap kali saya bangun tidur.

Tolong jangan pisahkan ‘cinta hati ‘ saya!! Rokok!! Rokok!! dan Rokok! Buatkan saya teringat satu pantun mengenai ROKOK yang popularnya seantero dunia.


I am PETER STUYVESANT

I have two friends, BENSON and HEDGES

I came from the city of MARLBORO,

In the SALEM high country

I always carry a MILD SEVEN

I rode on a WHITE HORSE

Going to KINGSWAY in KENT

It was LUCKY STRIKE I fell in love

With the daughter of MASTER DUKE

Her name was YSL

We got married by PERILLYS, the priest

We checked in at the house of DUNHILL

And booked into room number 555

I laid her on the bed made of GOLD LEAF

I played with her two MATTERHORNS

When I poked in my ROTHMANS KING SIZE

She cried in delight, “You are a ROUGH RIDER!!!”

You are riding like a mad CAMEL

When I asked her if she is satisfied

She answered “I want MORE!!!”

Then suddenly she turned around and asked me if I want to

enter her GUDANG GARAM.

She said… depan belakang puas, Barula..

Hua..Hua..Hua…. Tengok,faymes kan ‘kekasih’ sy ni.. Bertambahhhhhhh syg la sy..
Bodoh kan post ni?? Memanglah, di kala kebodohan menyerang saya nyalakan sebatang rokok lagi..

P/s : Ini hanyalah satu SINDIRAN pada perokok-perokok di luar sana. Penulis sendiri tidak pernah merasai rokok dan belum pernah berkeinginan merasainya.

5 Respons to “Rokok : Teman Kala Kebodohan Menyerang”

  1. Suka menambah sedikit tentang “dunia perokok”. Ya akhirnya “mati dengan gaya, mutu dan keunggulan”. jadi sebelum menyedut asap rokok, baca dulu” Inna liliahi wainna ilaihi Raaju’un”

  2. korang semua ni tau tgk negatif sahaja, mari dengar kebaikan merokok…

    1 – merendahkan rembesan serotonin dalam otak, mengurangkan aktiviti gelombang otak dan menanangkan minda – p/s: inilah yang buat aku merokok, hahaha…

    2 – menolong petani tembakau untuk menyambung hidup, mereka tidak punyai kepakaran lain, mahpun peluang luas untuk kerja2 lain…

    3 – memberi peluang pekerjaan yang luas kepada ramai manusia yang etrlibat dalam industri rokok, bermula dari petani, pengilang, pemborong, peruncit dan hinggakan kedai makan yang menjadi tempat lepak2 dan best hisap rokok…

    4 – ini yang paling best, style: aku dulu hisap bukan pasal sebab style, sekarang aku pikir stylo…

    jadi jangan buang masa, mulalah hisap rokok, tak salah, ada hukum makruh, jangan risau, asal tak minum, hisap bende lain dan tak main pompuan, merokok adalah riadah dan aktiviti sosial yang sihat lagi walafiat, hahahahahahahahaha……………

  3. Cik Mata Hati Says:

    Kalau tak hisap, makin bertambah2 lah sihat.

  4. halen Says:

    cik illa suka ke merokok.bg sy benci org merokok.tp kwn2 yg lain merokok nak wat cm ne r.terpaksa berkawan gak la.

  5. Cik Mata Hati Says:

    Saya tidak dan tidak pernah merokok, so macam mane nak suke merokok plak.. cari penyakit je tu..

Your comment will reflect your IQ, so it better be wise. Anything that contain harsh word will automatically be sent to spam. TQ Wordpress. U make my day! Hehe! -Sabar itu Separuh Dari Iman-

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s