Yahoo! : Cara Hilangkan Stress!!

Tentu antara kita semua pernah berasa stress dan tension menyiapkan kerja-kerja yang berlambak. Pada masa sama tentunya bertambah stress buat yang berjauhan dari yang tersayang kerana merantau dan tiada tempat mengadu.  Okey-okey, jangan stress-stress dulu. Di sini, Yahoo! Health Expert for Women’s Health berikan beberapa cara untuk menghilangkan stress diubah dengan ayat saya ;

Dengar Laguhouse-shape-radio-21594259919

Gi amik walkman, gi pasang radio, gi bukak playlist Winamp kat laptop, kalau tak cukup gi pinjam radio antic Atuk yang simpan dalam stor tu. Mendengar lagu yang slow dan relax bukan frenetic akan menyebabkan brain waves to keep time and relax you- research from a music symposium at Stanford University in California reports. Load your iPod with a playlist of the songs that make you happiest.

Hubungi Kawan-kawancalling

Tak payah simpan masalah sorang-sorang, yang mendengar tu nanti setan je. Pergi topup kredit atau bayar bil dan call kawan-kawan yang rapat atau tidak rapat (nak call ex pun takpe jugak) dan tanyalah khabar mereka. Meluahkan masalah dan mendengar masalah orang lain membuatkan kita berasa diri normal.

Exercise sikit!exercise

Exercising for 30 minutes makes your body release chemicals that dull the physiological effects of stress response for up to a full day. But the effect only works when the activity is something you really want to do, so make sure you’re psyched about channeling your energy in that cardiovascular direction. Meh menari gelek seperti artikel—>>>Tarian Gelek, Tembusi Rahsia Wanita!!

Gunakan lampu yang lebih baik2820208740_f4a2747ffc1

Outfit your office lamp with an incandescent bulb, particularly if your cubicle is brightened by fluorescent lights. Incandescent and fluorescent lights work together to more closely mimic outside light. And it’s sunshine (or the perception of it) that regulates the body’s biorhythms. Kurang cahaya luar rumah akan memberi kesan pada hormon anda, menurunkan system imun badan dan meningkatkan kebarangkalian mood swings, tekanan dan meragam.

Manjakan Diri Sendiri

Bila lagi nak merasa urutan Jawa, sambil kuku di’pedicure’, pakai masker timun dan air Tropicana ais kat sebelah. Giving yourself special treatment reduces your blood pressure and gets your mind off what’s bothering you. Science supports this coping mechanism as well: A warm bath can activate neurons that increase serotonin, and a study from Bowling Green State University in Ohio found that a 15-minute massage can significantly cut anxiety levels. Not up for a splurge? Get the same effect from an at-home pedicure, manicure or blowout.

Candlelight Dinner

1399156280_7f0b3678f9Haa..ape kata ajaklah orang yang tersayang untuk makan spesel di luar pula? Tak apelah kalau tak dapat makan di hotel, asalkan kedai Seafood dengan lilin dalam piring kecik tu pun jadi. Masing-masing pakai lawa-lawa sperti kembali ke zaman berdating balik. The effect won’t just make you look gorgeous. Setting makanan yang romantic dan baru itu memnri signal kepada otak untuk mengeluarkan melatonin yang menggalakkan hormone tidur untuk tidur yang lebih lena. And catching enough zzz’s helps keep your stress levels under control and your immune system humming.

Bermanja dengan yang tersayang

lucky_kisses_by_kirayashaAmiklah masa 20, 10 minit untuk peluk atau at least beri kiss kat pipi pada orang yang tersayang. Untuk yang dah berkahwin, hubungan seks akan dapat mengeluarkan lebih banyak hormone yang menenangkan jiwa. A simple 20-second kiss or hug increases endorphin levels, while having sex releases more calming hormones than any other form of sex play, researchers at the University of the West of Scotland at Paisley note.

Menulis Jurnal

Tulislah rutin seharian anda untuk mengetahui apa puncanya anda menjadi stress. Bila ada masa lapang kembali menyemak calendar anda yang lepas untuk anda spotcheck tekanan yang menimpa. A study in the Journal of Health Psychology finds that a mere month of expressive writing can help reduce hypertension. Keep a pretty notebook handy at all times.

Rancang sesuatu yang mengujakan

Carilah apa-apa benda yang mampu membuatkan anda tersenyum dan bersemangat untuk pergi bekerja setiap hari. The point is to look forward to something each day, whether it’s enjoying your morning java or counting down to an exotic vacation. Practicing this will keep your mind from focusing on what could go wrong that day. Ala..amik gambar banyak-banyak kat tempat-tempat menarik, mesti hati gumbira bila tengok gambar lawa-lawa dan baru.

Tunjukkan Saat-saat menarik pada orangilani4

Tape up pictures of three amazing days you’ve experienced, such as dancing at your wedding or crossing the finish line of a half-marathon. Honing in on the images for at least 10 seconds can lower muscle tension and stabilize your heartbeat. Amik je gambar masa-masa sedang bersukaria atau pun kumpul gambar yang menarik cam gambar hiasan di sebelah ni.  Hehe!Have fun like you dun care!

Ambil hati orang lain

Go on, pay a compliment to someone deserving. Research has shown that the more warm personal connections you make, the better your body is at jettisoning the effects of stress.

P/s: Tidak mudah stress, rahsia jiwa muda! huhu! Ketahui di sini—>> “Beza Bandung dan Bali”

About these ads

39 Respons to “Yahoo! : Cara Hilangkan Stress!!”

  1. org yg sgt stree Says:

    semue bnde sy tgk sy stress………………………………………………………………………………………………………………………….

  2. plajar sekolah Says:

    nk dgar lgu? sy lg stress…
    tlonglah sy… sy stress sesgt niy!!

  3. Tanpa Nama Says:

    sometimes, bila stress sgt2.. cara2 biasa x membantu…. trust me.. i do know..

  4. sye msh stress lah..nk wat cmne ni????

  5. Cik Mata Hati Says:

    ko ni klakar la..

  6. Tanpa Nama Says:

    anoymous aku stresss sesangat niy…help!!!!

  7. fadhil Says:

    stress boleh buat kita tk tentu arah

  8. aku stress Says:

    sya terlalu stress…tlng sya??

  9. gadiz malang Says:

    uhuee.. knapa la d dunia ni ada jugak manusia yang x ada prasaan ? ska2 nak ftnah org.. kalo hal kcik xpa la jugak..!!! so stupid la… ikut kaN ATI RSA mau bnuh jaak org tu…!

  10. gadiz malang Says:

    skrang ni sy ambik rokok tuk ilangkan suma stres sy…trus trang sy ckp..

  11. gadiz malang Says:

    drah daging sendiri ftnah sy wat maksiat d dlam rumah…ada ka patut?bullshit la diorang…!

  12. Cik Mata Hati Says:

    gadis malang: mungkin kamu meletakkan diri dlm situations di mana org boleh salah sangka dengan kamu atau tingkahlaku kamu dengan mereka etc, buat hal sndri, pendiam, menjarakkan diri, menyebabkan sesiapa saja yang ambil berat tentang diri kamu jadi salah sangka dan curiga utk tahu rahsia yang kamu simpan,. so, kalau nak org fahami kamu, u should interact with them n biarkan diorang kenal diri kamu yg sebenaar. Ataupun, terangkan hal sebenar.

  13. anna Says:

    sshkn nk ilgkn skit kt aty niwh…

  14. nk kongsi gak Says:

    g la smbyang n b;zikir….insyallah ok t…

  15. fadhil Says:

    BACA BUKU ATAU YANG LEBIH BAIK AMBIL WUDHUK DAN SOLAT ABIS CERITA.

  16. orang yg stress Says:

    sy wat sumer nie…
    tp stress sy x ilng gak…
    atie sy skit sgt…
    aper sy nk wat?? ley tlg??

  17. stres sntiasa wat aq gler beb.

  18. sesiapa yg dpt bntu aq, tlong lah. Aq dh xthan dgn ni smua.

  19. budak Says:

    YA ALLAH..aq stress gilwe2 dowh…smue aq buat x kene…
    smue owg aq mrh…geram gilew…sape2 ley tlg aq..cm new nk ilg kn stress nie…x.x

  20. Sy slalu fikirkan bila sy akan mati? Itu yg menjadi punca stress. Sy menjadi takut dan bila jantung berdebar debar, sy susah untuk bernafas. Bagaimana untuk sy elakkan stress?

  21. Lina Says:

    stress mmg memakan jiwe
    tnsion, uat sume kje x btol…
    insyaallh kite boleh kurgkan…
    bykkn bace al quran, sntiasa dlm keadaan brwuduk..
    dan… kalau sy la… sy akan uat hal sy je, lantak la org lain nk ckp ape ke, nk uat ape ke, yg penting kte thu ati kite… =)

  22. Tanpa Nama Says:

    sye sngt stress!!!!!!!!!!!!!

  23. Hm...? Says:

    Rilekz jer…..
    sesape rase stress…?
    g dapur……baham jer ape yg ade…..
    80% stress akan hilang…….caye lah….x tipu nye….
    senang citer….makan bebanyak2….
    maybe bawak kesan lain…..tp stress hilang la skit….bleh la kan..??

  24. aq stress kerane tidak dapat salam dengan juru latih silat aq
    mase itu hari terakhir aq bersilat dengan die,
    hari terakhir itu aq buat persembahan silat setelah habis silat aq bergambar dengan satu gayong selangor
    kate die selapas persembahan ini marilah kite bergambar kumpulan die
    asslamualikom ABANG WAN terima kasih bayak2

  25. hehehee..cutie.. Says:

    hilangkan lah..stress tu dgn tip2 yg ada nie..ok..slamat mcuba..huhuuu…..

  26. ak tesion gle ble owg ggu ketenangan.dh r asaimnt byk gle kne wt..
    smpai ak msk kls pn ak xxfhm pe yg psyrh ajo kn..
    tesion yeeeeee………..

  27. cmua tips2 yg awk bg lgsg x mmban2 sy mlah uat sy lg stress ad laA…peng t0l..ad g x cara2 len yg lbiyh brkesan…t0lg larhh..stress nie bt0l uat sy mcm nk mty..stress nie lbiyh tq0k dqy mty..

  28. Tanpa Nama Says:

    streesss rce cam nux bunohh dyryy,,,
    tolong!!!!!1

  29. ??????? Says:

    streesss rce cam nux bunohh dyryy,,,
    tolong!!!!!1

  30. nurul Says:

    semua cara boleh tambah makin stress. satu saja guna tu pun jurnal, macam diari

  31. Tanpa Nama Says:

    deep breathing.. deep breathing.. tarik nafas dalam dalam biar penoh rongga paru – paru, layan keenakan oksigen dalam 30 saat kemudian hembus perlahan – lahan.. lepas karbon oksida sampai habis sampai kosong dalam dada dan perut anda.. lepas tu segala stress akan keluar bersama – sama nafas yg dihembus tadi.. nikmat tak terkata.

  32. hemm.. Says:

    stress la..nk wat keje pn xsmgt..dh xder aser hpy da skrg

  33. hemm.. Says:

    patut ker sy benti keje coz nk lupakn some1..keje 1 office,dh jd camni ssh sgt..sy xkuat tuk hadapi sume ni..im so sad :(

  34. emy bosan Says:

    nape org cke ambk tao psal aq..lantak la aq..dh aq xde knderaan nk g ckow..aq naik la nan pakwe aq mak bpak aq xckap ap pon .lgpon aq knal la pakwe aq tow..dia baik aq tau smuanye so..ap y hndak korg kesakn kt aq..ckgu aq td,dy bg warning kat aq .dy xbgi dah aq naik mto ckali pkwe aq..abis tow aq nak naik ap???xpyah la nk ckap kt pkwe aq y bruk2x sesgguhnya aq lbeh mngetahui…aq tension gle rrrrr

  35. jacksonia Says:

    sy tenga stes vab rakan2 kerja sy jahat sy x dpt krja g kt c2 plz help me

  36. Tanpa Nama Says:

    waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa sy stresss jugeeeeeeeeeee

  37. muhammad faiz bin md kasim Says:

    saya lg stress sbb org tersayang atau org yg sy syg da taida lg disisi sy…mcm mn sy nk buat…jumpa kawan pun sama,dgr radio pun sama,ambik gambar pun same….so apa patut sy buat…bunuh diri ke….

  38. Cik Mata Hati Says:

    lol janganlah mcm tu.. carilah pengganti. dekatkan diri ngan Nya. kan lagi baik :)

  39. […] P/s: “Cinta hanya layak untuk insan yang ikhlas mencintai dan bukan untuk dipersendakan!” Nak tahu cara hilangkan stress klik sini […]

Your comment will reflect your IQ, so it better be wise. Anything that contain harsh word will automatically be sent to spam. TQ Wordpress. U make my day! Hehe! -Sabar itu Separuh Dari Iman-

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 321 other followers